חדשות ואירועים

מנוע חדש PACCAR MX-11

פיתוח חדש עבור יורו 6 עם הספקים של 290 עד 440 כ"ס. מנוע PACCAR MX-11 מציע רמה מקסימלית של ביצועים וחיסכון בדלק. חברת דאף מכריזה על דור חדש לחלוטין של מנועים בנפח של 10.8 ליטר והספקים הנעים מ-290 ועד 440 כ"ס. מנוע PACCAR MX-11 המתקדם הוא קומפקטי ומציע חיסכון אופטימאלי בדלק, משקל נמוך ורמת רעש נמוכה בשילוב עם ביצועים מעולים ואמינות מרבית.
  • מנוע מתקדם עם 6 צילינדרים בטור בנפח 10.8 ליטר בתקן יורו 6
  • בלוק מנוע עם תכנון חדש להשגת קשיחות ואינטגרציה אופטימליות
  • ראש מנוע עם גל זיזים עילי כפול
  • מערכת הזרקת דלק מסילה משותפת בלחץ גבוה, עם לחצי הזרקה של עד 2,500 באר
  • מגדש טורבו בעל גיאומטריה משתנה
  • טכנולוגיות חדשניות להשגת יעילות מרבית: מיזוג תפקודים, צמת חיווט מחופה ומערכות ניהול מתקדמות
"מנוע PACCAR MX-11 החדש משתלב בצורה מושלמת במגמה להגברת יעילות המנוע תוך הפחתת הנפח", מסביר רון בורסבום, חבר מועצת המנהלים של דאף האחראי על פיתוח מוצרים. "11 ליטר הוא נפח אידיאלי להפקת הספקים של 290 עד 440 כ"ס תוך עמידה בדרישות תקינת יורו 6 ושימוש בטכנולוגיה אמינה של מגדש טורבו חד-שלבי. בעת פיתוח מנוע PACCAR MX-11 התחלנו מדף נייר חלק. הקריטריונים העיקריים של הפיתוח היו ביצועים גבוהים, משקל נמוך וצריכת דלק נמוכה, וכן אמינות ועמידות מרביות וזמינות מעולה של הרכב. מנוע PACCAR MX-11 החדש הוא בעל מרווחי טיפולים מוגדלים.

גל זיזים עילי כפול
מנוע PACCAR MX-11 מצויד בבלוק בעל תכנון חדש לגמרי. הוא מיוצר מפלדת גרפיט חזקה וקומפקטית, עם צלעות אנכיות המעניקות לו חוזק מרבי ורמת רעש נמוכה. כמו מנוע PACCAR MX-13 12.9 ליטר, שולבו בו תפקודים רבים ככל האפשר כדי להשיג אמינות ועמידות מרביות. הצינורות, לדוגמא, יצוקים בתוך בלוק המנוע, ושתי המשאבות שמייצרות לחץ עבור מערכת המסילה המשותפת שולבו בתוך הבלוק. בית גלגלי התזמון ומפריד האדים של מערכת אוורור גל הארכובה שולבו גם הם בצורה יפה בבלוק המנוע.

גל הזיזים העילי הכפול הוא מאפיין מפתח של ראש המנוע החדש, המצויד בארבעה שסתומים לצילינדר וסעפת יניקה משולבת. "תצורה זו מציעה יתרונות משמעותיים", מסביר רון בורסבום. "ראשית, ניתן להעניק למנגנון הפעלת השסתומים מבנה חכם וחזק יותר, כדי להשיג עמידות אופטימלית. גם ראש המנוע הוא חזק במיוחד, דבר המאפשר לנו להשתמש בלחצים גבוהים יותר בשילוב עם עתודות גדולות יותר; גורמים אלה הם המפתח לשיפור האמינות והעמידות וכן ליעילות. בקרה ישירה של השסתומים משפיעה גם היא בצורה חיובית על צריכת הדלק, מכיוון שהיא מפחיתה אובדני הספק. גל הזיזים העילי הכפול מבטיח שבלם המנוע המשולב של ה-MX מספק ביצועי בלימה יוצאים מן הכלל: הוא מספק למעלה מ-70% מהכוח היוצא מהכלל שלו - 320 קו"ט - כבר במהירויות מנוע נמוכות (1,500 סל"ד). ניתן להשתמש בגלי זיזים עיליים חלולים, מכיוון שמערכת ההזרקה מונעת באמצעות גל זיזים נפרד (FIE - Fuel Injection Equipment), וכך לחסוך 15 ק"ג במשקל".

הזרקת דלק מסילה משותפת ומגדש טורבו בעל גיאומטריה משתנה
מנוע MX-11 החדש חולק את מערכת המסילה המשותפת המתקדמת שלו עם מנוע PACCAR MX-13, למרות שהתכנות של כל מנוע הוא שונה. מערכת המסילה המשותפת מאפשרת לחצי הזרקה גבוהים של עד 2,500 באר ומעניקה אפשרות לבצע הזרקה מוקדמת או מאוחרת, או שילוב של שתיהן. התוצאה היא תרסיס דלק עדין יותר ואפשרויות רבות הרבה יותר לאופטימיזציה של הבעירה כדי להבטיח את רמות פליטת המזהמים והרעש הנמוכות ביותר שאפשר, ואת צריכת הדלק הטובה ביותר. העובדה שניתן לשלוט בטמפרטורה של גזי הפליטה בצורה כל כך יעילה פירושה גם שניתן לשלב את המנוע בצורה אופטימלית עם מערכת הטיפול בגזי הפליטה. אנו משתמשים במגדש טורבו בעל גיאומטריה משתנה (VTG), שמבטיח שהמנוע יוכל לנצל את הגדרות הטורבו הטובות ביותר בכל רגע נתון ובכל טווח הסל"ד שלו על מנת להעניק ביצועים מרביים. מערכת ה-EGR היא קומפקטית להפליא ומתוכננת לייצר תערובת אידיאלית של גזי פליטה ואוויר חיצוני. טכנולוגיה זו מבוקרת בצורה אופטימלית ומדויקת באמצעות שלושה מפעילים: שסתום הלחץ החוזר, מגדש הטורבו VTG ושסתום EGR. התכנון הקומפקטי של מנוע PACCAR MX-11 מהווה גם הוא מאפיין מפתח של המנוע, והופך אותו לאידיאלי לשימוש בסדרת CF של דאף.

מערכת טיפול בגזי הפליטה עבור יורו 6
על מנת לעמוד בדרישות המחמירות של תקן פליטת המזהמים יורו 6, משתמשת דאף במספר טכנולוגיות לטיפול בגזי הפליטה, כגון ממיר קטליטי SCR ומסנן פיח פעיל. "בדיוק כמו במנוע PACCAR MX-13 12.9 ליטר, המטרה היא לא רק להשיג הרכב נכון של גזי הפליטה, אלא גם טמפרטורה נכונה במסנן הפיח", מסביר בורסבום. "העיקרון הבסיסי הוא להביא למידה רבה ככל האפשר של רגנרציה פסיבית של מסנן הפיח על-ידי כך שגורמים למנוע לייצר את התנאים האידיאליים לכך שזה יקרה. זו הסיבה שסעפת הפליטה, וכן חלקים נבחרים של מערכת הפליטה, נמצאים בתוך מעטפת מבודדת. אם, למרות זאת, טמפרטורת גזי הפליטה יורדת לרמה נמוכה מדי עקב יישום מסוים של הרכב, המנוע יעבור לרגנרציה אקטיבית. לשם כך הוספנו למנוע מזרק שביעי, הממוקם מאחורי מגדש הטורבו ולפני מסנן הפיח. הוא מסוגל להזריק דלק אל תוך הממיר הקטליטי המחמצן שבצינור הפליטה כדי לייצר את כמות החום המדויקת. הממיר הקטליטי SCR תוכנן גם הוא כדי לשמור על טמפרטורות אופטימליות. הודות לציפוי החכם שלו, הוא מסוגל להשיג ביצועים מרביים על-פני טווח רחב יותר של טמפרטורות, כך שהמנוע יכול לפעול בצורה אופטימלית ובאופן היעיל ביותר."

בנוסף למקסום היעילות, זמינות מעולה של הרכב הייתה גם היא קריטריון חשוב בעת פיתוח מערכת הטיפול בגזי הפליטה. הודות לצריכת השמן הנמוכה והיציבה של מנוע PACAR MX-11, ניתן להשיג מרווחי ניקוי מסנן פיח של עד 500,000 ק"מ, בהתאם לאופי הפעולה של המשאית. מאפיין ייחודי נוסף הוא האפשרות להתקנת ממיר ה-SCR הקטליטי ומסנן הפיח בנפרד זה מזה, משני צידי השלדה, דבר חשוב כשהמשאית מצוידת בתמוכות למנוף או במנעולים לנעילת מכולות ("טוויסט-לוק").

חידושים רבים
מנוע PACCAR MX-11 החדש מכיל חידושים רבים, כגון רצועה רבת צלעות יחידה ומניפה המותקנת ישירות על גל הארכובה ללא הינע ביניים – החוסכים בהוצאות התחזוקה, משפרים את האמינות והמפחיתים את המשקל וצריכת דלק. כדי להשיג חיסכון אופטימלי בדלק, התמקד תהליך הפיתוח בהפחתת הפסדי הספק. לדוגמה, המנוע כולל משאבת מים חדשה עם הצמדה אלקטרומגנטית בעלת שתי מהירויות לקבלת יעילות מרבית. בעת האטת הרכב, מביא מדחס האוויר החכם את מערכת האוויר למצב של לחץ מרבי, כך שהוא יכול להיות מנותק בעת נסיעה בכביש שטוח. כדי למקסם את האמינות והעמידות, צמות החיווט הן בעלות חיפוי מלא. האלטרנטור ומשאבת מדחס מיזוג האוויר מותקנים על המנוע כיחידה אחת, ומודול הדלק עם החימום המובנה ומפריד הלחות האוטומטי ממוקמים ישירות על המנוע, להגנה מרבית. מודול השמן מכיל מסנן שמן ומצנן שמן משולבים, כאשר האחרון עשוי מפלדת אל-חלד לחוזק רב עוד יותר.

מגוון גדול יותר של מפרשי כוח (PTO)
מנוע PACCAR MX-11 יהיה זמין עם מגוון רחב של מפרשי כוח. מאחור, בנוסף למפרש הכוח של המנוע ב"שעה אחת", תהיה גם גרסה ב"שעה 11" עם מומנט של 250 נ"מ. אופציה חדשה נוספת הוא גנרטור המותקן ישירות על המנוע, במיוחד עבור ארגזי קירור. רצועה רבת צלעות יחידה בשילוב עם מותחנים אוטומטיים מבטיחה פעולה אמינה של גנרטור Frigiblock מקורר מים או אוויר, דבר שבתורו הוא בעל השפעה חיובית על עלויות התיקון והתחזוקה. מכיוון שהגנרטור מורכב ישירות על המנוע, נשמר מרווח הגחון המעולה. בנוסף, קיימת אופציה של הפעלת משאבה הידראולית מהחלק הקדמי של המנוע.

יישומי חלוקה ויישומים כבדים
מנוע PACCAR MX-11 10.8 ליטר יורו 6 החדש ייכנס לייצור סדרתי לאחר קיץ 2013, עם לא פחות מחמישה הספקים שונים עבור שני תחומי היישום העיקריים. גרסאות 290 כ"ס/210 קו"ט, 330 כ"ס/240 קו"ט ו-370 כ"ס/271 קו"ט, עם מומנט מרבי של 1,200, 1400 ו-1,600 נ"מ בהתאמה (ב-1,000 – 1,650 סל"ד) מתאימות בצורה מושלמת ליישומי חלוקה עירונית, אזורית וארצית. לשימושים כבדים, זמינות גרסאות 400 כ"ס/291 קו"ט ו-440 כ"ס/320 קו"ט, עם מומנט מרבי של 1,900 ו-2,100 נ"מ בהתאמה (ב-1,000 – 1,450 סל"ד). עם מומנט גבוה במהירויות נמוכות, חיסכון יוצא מן הכלל בדלק, אמינות המובילה בשוק ואופציות מפרשי כוח נוספות, מנוע PACCAR MX-11 החדש יהיה אחד ממנועי המפתח של סדרת CF הרב-תכליתית, שדגם יורו 6 שלה יושק באירופה באפריל. מנוע PACCAR MX-11 הוא גם תוספת חשובה לסדרת DAF XF יורו 6. צריכת הדלק של מנוע PACCAR MX-11 10.8 ליטר נמוכה בממוצע ב-3% לעומת מנוע PACCAR MX-13 12.9 ליטר שהוא כבר חסכוני להפליא, והפחתה במשקל של למעלה מ-180 ק"ג מייצרת הזדמנות נוספת לשיפור החיסכון, במיוחד ביישומי הובלה בצובר ומיכליות. בישראש ימכרו דגמי יורו 6 החל מתחילת שנת 2014.